OSLOVILI JSME PAVLA KUNCLA Z FIRMY AUDIO-VISUAL TECHNOLOGY S.R.O. (AVT) A FILIPA ŘÍHU, KONSTRUKTÉRA ZNAČKY RIHA, ABY ČTENÁŘŮM PŘIBLÍŽILI ZAČÁTKY VZNIKU A SOUČASNOST SVÝCH SPOLEČNÝCH PROJEKTŮ. MAJITEL S VÝROBCEM SE ZNAJÍ VÍCE JAK 20 LET A VÝSLEDKEM DLOUHOLETÉ SPOLUPRÁCE I JEJICH SDÍLENÉHO NADŠENÍ PRO KVALITNÍ ZVUK JE BOHATÁ NABÍDKA ŠPIČKOVÝCH AUDIO PRODUKTŮ. FIRMA AVT JE VÝHRADNÍM DODAVATELEM ZNAČKY RIHA.
otázky pokládal Daniel Březina
Jaká je historie značky RIHA a AVT, co vedlo k jejich vzniku? Co považujete za klíčové momenty v jejich historii, které je formovaly do současné podoby?
FILIP: O elektroniku se zajímám již od základní školy, kdy jsem v páté třídě začal navštěvovat ještě svazarmovský elektro kroužek. Ve třinácti letech jsem si postavil první zesilovač 2 × 5 W podle Amatérského radia. Zesiloval signál z walkmana, kterého mi přivezl strýc ze služební cesty ještě z tehdejšího západního Německa. Reprosoustavy jsem si udělal, asi jako skoro každý v té době, z reproduktorů ze starých televizorů. Následně jsem navštěvoval střední průmyslovou školu, obor sdělovací a zabezpečovací technika v dopravě. Již v prvním ročníku jsem postavil zesilovač 2× 10 W s korekcemi a gramofonovým předzesilovačem. Vyhrál jsem s ním třetí místo v krajské soutěži. Později jsem si podle modrého Amatérského radia z roku 1993, které bylo celé věnováno návrhu reprosoustav od RNDr. Bohumila Sýkory, postavil lepší reprosoustavy. Dalším zdrojem velmi cenných informací byly články doktora Sýkory o návrhu reprosoustav, vycházející na pokračování mezi lety 1997–2001. S panem Sýkorou jsem se později seznámil na nějaké hi-fi výstavě a občas jsem s ním konzultoval návrh reprosoustav, to byl asi první klíčový moment. Druhým klíčovým momentem byly články v Amatérském radiu od pana Pavla Dudka o jeho legendárních zesilovačích DPA. Někdy kolem roku 1994–95 jsem si podle těchto článků postavil zesilovač DPA110 a asi o rok později DPA220. Navštívil jsem s ním několik poslechových studií a ukázalo se, že i značně amatérská replika tohoto zesilovače v té době snadno přehrála cokoliv, co se s ním porovnávalo. Ještě na střední škole jsem navštívil pana Dudka v jeho studiu a firmě ve Šmilovského ulici. Naštěstí mne hned nevyhodil, a tak jsem ho mohl následně navštěvovat a radit se s ním. Díky jeho sdílnosti a ochotě poradit jsem se naučil o konstrukci zesilovačů mnoho. Od pana Dudka jsem se naučil hlavně cit pro precizní řemeslné provedení zesilovačů. Posun v té době byl ale velmi pomalý. Nové reprosoustavy, nebo zesilovač jsem mohl postavit vždy, až když jsem stávající prodal. Naštěstí jsem měl v té době kolem sebe dostatek kamarádů s „hifi věžemi a jezevčíky“. Třetím klíčovým momentem bylo následné setkání s Pavlem Kunclem ve firmě M+H, kde jsme pracovali jako zaměstnanci a kolegové. Pavel stavěl počítače a já montoval ozvučení do automobilů. Pavla od doby, kdy jsem ho poznal, vždy zajímala domácí kina a s nimi vše spojené. Když jsem mu postavil první reprosoustavy pro domácí kino a multikanálový zesilovač, vznikla tak před dvaceti lety naše spolupráce. Posléze jsme oba začali podnikat, Pavel má na starosti prodej, instalace, kreslení CAD výkresů, zajištění strojně vyráběných dílů a já mám na starosti vývoj a výrobu.
PAVEL: Klíčovým momentem bylo setká ní s Filipem ve firmě M+H. Zjistili jsme, že oba dva milujeme kvalitní zvuk. Silnou vzpomínkou je pak pro mne vznik vlastního PA aktivního systému pro ozvučení kapel, který Filip sám navrhl a vyrobil. Součástí tohoto sytému byly tehdy první verze zesilovačů s aktivní výhybkou a boxy osazené měniči 18sound. Zvuk mne jedním slovem uchvátil, a to byl moment, který mě dovedl k založení firmy AVT v roce 2012 a plné podpoře Filipovy práce a jeho značky RIHA. Dalším významným momentem byla naše první účast na výstavě High End Praha v roce 2013, kde jsem se přesvědčil, že výrobky Filipa jsou na opravdu vysoké úrovni. V současné době mohu říci, že máme již bohaté zkušenosti a snažíme se v naší činnosti neustále zdokonalovat.
Jaké hodnoty a principy vás vedou v každodenním fungování firmy? Jaké jsou hlavní cíle, co mají produkty RIHA plnit?
FILIP: Pro mne je prvořadé, aby reprosoustavy, předzesilovače a zesilovače neměly žádnou vlastní zvukovou signaturu. Aby věrně přehrály záznam, byť za cenu, že v nepovedené nahrávce budu jasně vnímat její technickou nedokonalost. Naopak povedenou nahrávku dovede věrně přehrát pouze aparát bez signatury. Od mala jsem byl obklopen muzikanty. Bratr hrál na trubku a tubu, strýc také na trubku a hraje ostatně doposud, bratranec na klarinet, další bratranec a sestřenice na kytary, teta na klavír a táta byl textařem a zvukařem v bigbeatové kapele. Já jsem nikdy na nic nehrál, ale velmi brzy jsem začal vnímat, že mne reprodukovaná hudba z běžných systémů v té době vůbec neoslovuje, a snažil jsem se uspokojující systém vyrobit sám. Cílem produktů RIHA je uspokojit jak mne samotného, tak i zákazníky, vyhledávající čistý nezabarvený zvuk. Velkou hodnotou pro mne je, když nás zákazník po letech pochválí, jak je stále spokojen, anebo si vybere vyšší model našich produktů případně druhou sestavu do další místnosti nebo domu.
PAVEL: Mezi základní hodnoty firmy AVT patří kvalita za rozumné peníze, nedělat kompromisy a snažit se vyhovět každé mu zákazníkovi. Na každý projekt, který realizujeme, se díváme jeho očima a vycházíme vstříc jeho přáním a potřebám. Hlavním cílem firmy je zůstat u zakázkové výroby a držet její maximální kvalitu, ať už jde o stereo sestavu, špičkové domácí kino nebo ozvučení restaurace. Proto se tolik nepodřizujeme trhu a snažíme se jít vlastní cestou.
Co vás motivovalo k tomu, abyste se zaměřili na oblast audio a video technologií? Jaké byly vaše počátky v tomto odvětví?
FILIP: Motivací pro mne byl vždy co nejvěrnější poslech hudby, velmi kladný vztah k elektronice, jejímu návrhu a výrobě. Jak jsem již zmínil, dříve jsem pracoval ve firmě zabývající se mimo jiné ozvučením automobilů, které jsem měl na starost. V té době se do automobilů instalovaly opravdu úchvatné systémy, tak mi to tak nějak zůstalo.
PAVEL: Od mládí miluji poslech hudby, a to i velmi nahlas, především pak při práci. Povoláním jsem konstruktér, brzy jsem se však odklonil k IT technice a stavbě multimediálních a herních PC na míru. Svým způsobem jsem se však ke konstruktéřině vrátil prostřednictvím studia audio-video technologií a kreslení v CAD (např. návrhů skříní pro zesilovače), to mi vydrželo dodnes a velmi mne to baví.
V čem se AVT se značkou RIHA podle vás liší od jiných firem v oboru?
FILIP: Jsme velmi malá firma, ale přesto máme velmi obsáhlou nabídku produktů, zesilovače a předzesilovače jsou malosériové. Reprosoustavy jsou ovšem téměř výhradně zakázkové. Zakázkové v tom ohledu, že povrchovou úpravu vždy děláme dle přání zákazníka, ten si ji vybere ze vzorníku barev nebo dýh. To si myslím, že žádný jiný výrobce asi v takovém to rozsahu nenabízí. Taktéž velmi čas to upravujeme rozměry reprosoustav které máme v katalogu, a to z toho důvodu, že se potřebují vejít do nějakého prostoru. Tyto úpravy provádíme hlavně u efektových reprosoustav pro kino.
PAVEL: Především máme daleko větší procento ruční práce a kvalitních materiálů. Snažíme se, aby vše, co vyrábíme, mělo smysl jak pro nás, tak pro zákazníka. Jsme schopni se velmi přizpůsobit dané zakázce. Prioritní je osobní přístup, a proto u nás nenajdete žádný e-shop. Výrobky jen tak neprodáváme. Převážně je osobně doručujeme, na místě provádíme instalaci, představení produktu a instruktáž zákazníkovi.
Můžete popsat některé z nejzajímavějších projektů, na kterých jste pracovali, a jaké (zejména technologické) výzvy jste museli překonat?
FILIP: On je skoro každý projekt zajímavý, nudně může působit například výroba sedmdesáti reprosoustav pro ozvučení velkého zábavního areálu, ale návrh a následná instalace rozhodně nudná není. Před rokem jsme pracovali na sestavě nekompromisního domácího kina pro velmi náročného zákazníka. Hlavní reprosoustavy byly ZETTA, efektové z řady MIKRO. Kuriózní na tomto projektu byla povrchová úprava s černou barvou s extrémním zrcadlovým leskem. Kluci v lakovně se u toho hodně zapotili, ale výsledkem je naprosto exkluzivní vzhled.
PAVEL: Asi nejvíce náročný projekt byl pro plzeňskou Techmanii, na který jsme měli tři měsíce. Vyráběli jsme obrovské aktivní PA reprosoustavy do show prostoru. Při té příležitosti Filip dokončil návrh třípásmové aktivní výhybky, která má ambice na použití v ultimátním systému s třípásmovými hi-fi reprosoustavami, jak se ostatně později i realizovalo. Výsledek stál za to.
Jakým způsobem přistupujete k zákaznické podpoře a jak zajistíte dlouhodobou spokojenost klientů?
FILIP: Ke každému zákazníkovi ve většině případů přistupujeme individuálně už jen tím, že produkty RIHA lze koupit zatím pouze u Pavla v jeho showroomu. Velmi často jsou našimi zákazníky lidé, kteří chtějí kompletní stereo nebo domácí kino na klíč. Ale samozřejmě je i plno zákazníků, kteří mají zájem například pouze o reprosoustavy. Podpora produktů RIHA není téměř nutná, doposud jsme řešili jen dvě reklamace. V prvním případě se jednalo o vadný krystalový oscilátor u řídicího procesoru předzesilovače, oprava byla provedena obratem a v dalších se již používají od jiného výrobce. Dále se po letech vyskytl problém u jedné malé série koncových zesilovačů B200 s relátky v ochranných obvodech. I když se nejednalo o přístroje v záruce, obratem jsme je zákazníkům bezplatně opravili. Nyní používáme zcela jiná relé, navíc s tvrdě zlacenými kontakty, relé jsou v paticích, takže případná výměna třeba po dvaceti letech je zcela jednoduchá. Jiné problémy se zesilovači a předzesilovači se díky velmi preciznímu a předimenzovanému návrhu a použití jen nejkvalitnějších komponent nevyskytly. Taktéž díky ručnímu osazování a použití nejkvalitnější cínové pájky se 4 % stříbra jsme nikdy neměli jediný problém se selháním vlivem studeného spoje. U reprosoustav se občas stane, že děti promáčknou reproduktor, jeho výměna je velmi snadná a cena není závratná. U reprosoustav jsme jinak nezaznamenali žádný problém. Spíš mne napadá, že kdyby si zákazník poškodil barvu na reprosoustavách, tak není problém je nechat nově nalakovat, zrovna tak kdyby chtěl změnit odstín barvy, pokud by se mu stávající přestal líbit. Několikrát jsme to již realizovali.
PAVEL: Klademe důraz na maximální spokojenost našich zákazníků. Snažíme se vyjít vstříc s péčí o produkty i po záruční době, a to nejen u produktů RIHA.
Jak se firma přizpůsobuje aktuálním trendům v oblasti audio a video technologií? Čím dál vyšší rozlišení, čím dál exotičtější technologie apod.
FILIP: To je spíše otázka na Pavla, ale ohledně audia a značky RIHA se snažíme být naopak velmi konzervativními.
PAVEL: Je to neustálé studování a půjčování různých nových výrobků od dodavatelů, které si pečlivě testuji v Showroomu. Dle toho se pak rozhoduji pro použití u zákazníků a případně konzultuji s Filipem. Za zmínku stojí i kalibrace obrazu, kde využíváme úzkou spolupráci se specialistou Ladislavem Šimkem. Musím říci, že ve video technologiích jsme se značně posunuli. Poslední dobou se též věnuji kalibraci zvuku, ať už je to Dirac Live, ARC nebo technologie značky Trinnov, což je v dnešních instalacích moderních domácností často nutností.
Jak probíhá vývojový a výrobní proces produktů značky RIHA?
FILIP: Vývoj reprosoustav je časově velmi náročný. Pokud už víme, jaký bude mít reprosoustava tvar a jakými reproduktory bude osazena, musíme vytvořit prototyp, který se následně změří a nasimuluje v počítači. Navrhne se výhybka a probíhá další měření. Potom na základě poslechu proběhne úprava výhybky, další měření, další poslech…, to může trvat měsíc až půl roku. Velmi důležitý je odpočinek od poslechu. Osvědčilo se mi dávat si i několik dní pauzu a pak se k tomu vracet s čistou hlavou. Ono totiž i změna o pouhých 0,5 dB na citlivosti výškového nebo středového reproduktoru udělá tak velkou tonální změnu ve zvuku, že máte jen touto změnou zcela jiné reprosoustavy, měření v tomto nijak nepomůže. Při vývoji se musí poslouchat veškeré hudební žánry, potichu, nahlas, z blízka, z dálky, vsedě, ve stoje, posunuté dopředu, dozadu, do stran, ke středu. Při měření je důležité zohlednit i nijak časově nefiltrovaná data, aby se zjistila korelace s běžně zatlumenou místností, zároveň měřit i obě reprosoustavy najednou, aby se porovnala i jejich vzájemná korelace v místnosti. A také je pro nás velmi důležité, aby například malá dvoupásmová reprosoustava NANO D měla naprosto stejné tonální vyvážení jako velká třípásmová reprosoustava TERA, ta„jen“ hraje víc nahlas a více do hloubky. To je velmi důležité v systému domácího kina, aby efektové reprosoustavy a centr měly stejný zvukový charakter. Ale je to důležité i pro mne, aby všechny reprosoustavy byly stejně tonálně vyvážené a neutrální. Ač se může zdát, že máme v katalogu stále stejné produkty, tak ve skutečnosti jejich vývoj probíhá neustále. Kdysi jsem vymyslel názvy reprosoustav, které se mi až na malé drobnosti stále líbí a nerad bych je měnil. V momentě, kdy se například rozhodneme použít nový lepší výškový reproduktor, tak se již jedná o novou reprosoustavu, ale její název je stále stejný. To samé probíhá i u předzesilovače a koncových zesilovačů. Před pár lety se objevily zcela nové operační zesilovače Texas Instruments, ty jsem záhy vyzkoušel a výsledek předčil očekávání, použity jsou v D/A převodníku předzesilovače, jedná se o OPA828 a v symetrických vstupech u koncových zesilovačů, tam jsou OPA1641/42. Vývoj zesilovačů, předzesilovačů a síťových filtrů probíhá tedy také neustále. Většinou se jedná o použití modernějších nebo robustnějších součástek, důmyslnějších návrhů plošných spojů. Samotná výroba probíhá u mne v budově bývalého mlýna, mám tu truhlářskou a elektrotechnickou dílnu. Reprosoustavy se zde nařežou, slepí, vyfrézují a odvezou do nedaleké lakovny. Dříve jsme je i zde lakovali, ale to již díky objemu výroby není možné, není zde dostatek prostoru. Dýhované reprosoustavy se zde jak dýhují, tak lakují. Následně se reprosoustavy osadí výhybkami, kabeláží, tlumicím materiálem a reproduktory, zabalí a expedují k zákazníkovi. Elektronika se u mne na dílně osazuje, kompletuje, kontroluje a měří, mechanické prvky a kovové díly nám na CNC zakázkově vyrábí subdodavatelé.
PAVEL: Tady bych např. zmínil výrobu AL panelů pro CUSTOM nebo ES repro, ty necháváme předfrézovat na velkoformátovém CNC z velkého bloku, následně obrábíme v Plzni na CNC na čisto. Všechny závity jsou tvářené. Následně se obrobený panel prožene speciální protahovačkou s kartáči pro co nejhladší povrch. Pak už jde do laku, nebo je možné volit třeba úpravu eloxem.
Jaké konkrétní technologie nebo produkty považujete za největší inovace, které jste přinesli na český trh?
FILIP: Za mne jsme na český trh přinesli nekompromisní pasivní předzesilovač s relátkovou regulací hlasitosti a integrovaným D/A převodníkem, výborné koncové stereo zesilovače a multikanálové zesilovače, jako například L875, což je osmikanálový zesilovač s výkonem 8× 75 W, výborně se hodící pro efektové reprosoustavy domácího kina, nebo například pro ozvučovací účely v multikanálových aplikacích. Jeho spolehlivost je ověřena mnoha kusy pracujícími 24/7 mnoho let bez jediné poruchy. Taktéž jsme na trh přinesli celou řadu velmi dobře hrajících reprosoustav za příznivou cenu, které jsou nejen výborné na stereo, ale díky promyšlenému a ucelenému portfoliu jsme díky nim schopni realizovat i ucelené sestavy domácího kina, kde se jednotlivé reprosoustavy neliší zvukem ani designem. Musím znovu zdůraznit, že jsme schopni na reprosoustavy nabídnout zákazníkovi téměř jakoukoliv povrchovou úpravu, čímž jsme, myslím, v tomto unikátní.
PAVEL: Zde bych ještě doplnil předzesilovač LINE-4-DAC s CINEMA modulem. Díky němu mohu mít v kině super zvuk jak multikanálově, tak ve stereu. Za zmínku určitě stojí model filtru IT-DCE-2000, který na instalacích hodně pomohl se zlepšením kvality zvuku. A nezapomínejme také na zesilovač B200, který je s námi již mnoho let.
Co plánujete do budoucna? Jaké jsou vaše cíle pro další rozvoj značky RIHA a jejího portfolia?
FILIP: Vedle stávajícího předzesilovače máme v plánu vyvinout top model, který bude navíc doplněný o ovládací prvky přímo na předzesilovači. Plánujeme i nový modul gramofonového předzesilovače, jenž se dá osadit do předzesilovače stejně jako DAC, a dále nekompromisní gramofonový předzesilovač se symetrickými vstupy i výstupy, jako samostatný přístroj. Uvažujeme i o změnách designu skříní na koncových zesilovačích, protože navzdory tomu, že hrají fantasticky, tak na pohled působí stroze. Rozvoj značky RIHA samozřejmě konzultujeme, ovšem je velmi těžké díky značnému portfoliu produktů a zakázkovým povrchovým úpravám reprosoustav nabídnout produkty „obyčejnému“ prodavači. Výborně by mohla fungovat spolupráce s člověkem nebo firmou, kteří realizují ucelené instalace jako Pavel, a nebo i bytový architekt, což případný zájemce může považovat za sdělenou nabídku.
PAVEL: V blízké budoucnosti bychom se rádi posunuli v designu skříní elektroniky. Dále plánujeme vytvoření vlastního dálkového ovladače a intenzivně pracujeme na nové verzi zesilovače B400. Rád bych také rozšířil nabídku aktivních výhybek pro subwoofery jak v kině, tak pro stereo s přepínáním mezi nimi, podobně jako u CINEMA modulu.